Pedeset nijansi ~ recenzija

Pred vama je recenija dobro poznatog serijala iz 2012. godine - PEDESET NIJANSI koji je poznat i po filmskoj adaptaciji. U nastavku posta pronaći ćete opšte podatke o sve tri knjige, kao i prikaz, odnosno analizu radnje i odnosa glavnih likova na nivou cele trilogije.
I da, pre svega, topla preporuka od mene. Ove knjige nisu teška filozifija, već realna priča o ljudima, prijateljstvu i neprijateljstvu, muško-ženskim odnosima, prošlosti, seksualnosti, životu...

KOMPLET PORUČITE OVDE!

OPŠTI PODACI

Naslov: Pedeset nijansi siva
Autorka: E. L. Džejms
Broj strana: 544
Povez: mek
Godina izdanja: 2012.
Izdavač: Laguna
Sadržaj: Nakon što je studentkinja književnosti Anastazija Stil intervjuisala Kristijana Greja - sivookog, prelepog, moćnog poslovnog muškarca - oseća se izuzetno uznemireno. Ubeđena da je njihov sastanak loše prošao, pokušava da više ne misli na taj događaj - sve dok se Grej ne pojavi u prodavnici u kojoj ona radi i pozove je da izađu.
Neisusna i navina Ana šokirana je činjenicom da ga želi. Kada je on upozori da je za nju bolje da među njima ne bude ničega, Ana ga želi još više.
Ana ne zna da Greja muče mračne želje i opsesivna potreba za kontrolom. Kada se upuste u strastvenu ljubavnu vezu, Ana će otkriti koje su njene stvarne želje, ali i strašne tajne koje Grej skriva od drugih.

PORUČITE OVDE!

Naslov: Pedeset nijansi mračnije
Autorka: E. L. Džejms
Broj strana: 576
Povez: mek
Godina izdanja: 2012.
Izdavač: Laguna
Sadržaj: Zastrašena nesvakidašnjim sklonostima i mračnim tajnama prelepog ali rastrzanog mladog poslovnog muškarca Kristijana Greja, Anastazija Stil prekida njihovu vezu i otpočinje poslovnu karijeru u jednoj izdavačkoj kući u Sijetlu.
Ipak, želja za Kristijanom je ne napušta, naprotiv, ona opseda svaku njenu misao. Kada joj Grej ponudi novi ugovor, Ana ne uspeva da mu odoli. Ubrzo saznaje više o mračnoj prošlosti svog mračnog, opsednutog, zahtevnog ljubavnika i shvata bol koji se krije u duši gospodina Pedeset Nijansi.
Dok se Grej rve sa svojim demonima, Ana mora da se suoči sa besom i zavišću žena koje su u Kristijanovom životu bile pre nje. A onda mora doneti i najvažniju odluku u svom životu.

PORUČITE OVDE!

Naslov: Pedeset nijansi oslobođeni
Autorka: E. L. Džejms
Broj strana: 552
Povez: mek
Godina izdanja: 2012.
Izdavač: Laguna
Sadržaj: Onoga dana kada je Anastazija Stil upoznala Kristijana Greja buknula je ljubavna varnica koja im je zauvek promenila život. Kristijanova jedinstvena seksualna interesovanja prvo su zaprepastila Anu, potom je zainteresovala i na kraju potpuno odbila. Kristijan je spreman na svaku žrtvu samo je da zadrži. Zajedno bi mogli imati sve - ljubav, strast, bogatstvo i bezbroj mogućnosti za zajedničku budućnost. Ali Ana zna da je teško voleti gospodina Pedeset Nijansi i moraće da se prilagodi njegovom životnom stilu i da pritom ne izgubi identitet. I baš kada se čini da zajedno mogu da prebrode sve, nesreća, zloba i sudbina se udružuju i oživljavaju Anine najdublje strahove.

PORUČITE OVDE!

PRIKAZ

Anastazija Stil i Kristijan Grej su glavni likovi ove priče koja je napisana u prvom licu iz Aninog ugla. U romanima se još pojavljuje mnoštvo likova kao što su Anini najbolji prijatelji Kejt kao drugarica sa fakulteta i cimerka i Hose koji se bavi fotografijom, Kristijanov brat Eliot, ostatak Kristijanove porodice, osoblje koje radi za Kristijana, žene iz Kristijanovog života pre Ane i mnogi drugi.
Sporedni likovi u romanu kao po običaju nisu direktno vezani za odnos Ane i Kristijana, ali igraju bitne uloge kako se njihovo poznanstvo bude razvijalo i odnos bivao na klackalicama i  granicama. Oni će se naći i izazvati mnoge situacije u kojima će se glavni likovi naći, bilo kao pozitivci, negativci ili samo posrednici.
Anastazija i Kristijan su dve potpuno različite osobe, barem na prvi pogled dok ne počnu da se, kako priča odmiče, otvaraju jedno drugom. Ana je jedinica, studentkinja, zatim sveže diplomirana, devojka iz srednje klase koja voli književnost, umetnost generalno, ima svoj mali krug ljudi, ljudi je generalno vole i cene (kao i Kristijanova porodica), živi sasvim normalnim, tihim, neeksponirajućim životom za razliku od Kristijana Greja koji ima svoju imperiju, osoblje, jedan je od najvažnijih ljudi Amerike, dominantan, hladan, veoma poželjan neženja o čijoj se biografiji ne zna mnogo već se samo provlače tračevi po žutoj štampi.
Na početku, od njihovog prvog susreta buknula je varnica i naravno da se znalo da će se između njih nešto dešavati. Ana kao veoma mlada i neiskusna žena zaljubila se u Kristijanovu lepotu ne sluteći kakva je njegova ličnost, a s druge strane Kristijana je privukla Anina priroda, spontanost, skromnost, dobrota i pamet - sve ono što ranije nije imao.
Kako priča bude odmicala, Ani se otvara Kristijanov svet sa svim uslovima, specifičnostima i nastranostima, međutim Ani, kao takvoj ženi, Kristijan će pomoći da spozna sebe, svoje želje, ideale, vrednosti, manire, stil života, ali i seksualne fantazije. S druge strane, Ana kao drugačija i posebna žena u Kristijanovom životu, pomoći će mu da prevaziđe svoje strahove, suoči se sa svojom prošlošću, nauči da živi spontano bez planova i papira i da svoju opsesiju za kontrolom i seksualne fantazije nauči da deli sa drugima, to jest da ih prilagodi ljudima u svom okruženju i energiju usmeri na pravi način.
Kristijan je prvi muškarac u Aninom životu i istina, ona je zaista imala sreće da naiđe na takvog čoveka, a Kristijan je pravo oličenje dobrote, savesti, iskrenosti i staloženosti,... iako to ne izgleda tako na prvi pogled, a ne izgleda jer je od početka Kristijan veoma nesnađen čovek kome imperija koju poseduje predstavlja samo dobru masku za lažiranje sveta, za lažiranje sebe. Sve što poseduje samo je bežanje od stvarnosti, bežanje od drugih, veliki strah i važno je naglasiti da pri tome Kristijan nije pohlepan, ponosan i zao čovek prema drugim ljudima. Anu je to zapravo i kupilo, ne tablet, ne auto, ne putovanje, ne materijalno. Kristijan luta u mračnom tunelu svojih strahova, trauma, tajni... On je sam. U tome je najveći problem, sve dok se ne pojavi Ana kao njegovo svetlo na kraju tunela i izvede ga na sve lepote koje život pruža. Naravno, Ana je imala more sumnji, strahova, slomova, padova, velikih iznenađenja i zaprepašćenosti, rešivih i nerešivih situacija i sve to nije bilo lako jer davno stečene navike se teško menjaju, naročito kada su stvar psihologije mučne prošlosti koja ih je silom prilika stvorila.
Oni su jedan drugog promenili i u tome je najveća lepota ovog dela. Ana je postala otvorena žena, prodorna, žena koja zrači harizmom, lepotom, seksipilom,..., a Kristijan od nekada pa čak i omrženog, mračnog, nastranog, nedodirljivog i muškarca bez emocija postao je čovek koji je pronašao smisao života - svetlo na kraju tunela. Promenio se i to se može videti na sitnim primerima. Više ne strepi od mraka, od gužve, od nepoznatih ljudi, od života, a dominantnost, seksualne fantazije i opsesija kontrolom smešteni su tamo gde i pripadaju, ne u poslu, ne u razgovorima, ne sa drugim ljudima već samo sa njemu jedinom Anom.
To je bila glavna problematika - kako čoveku, koji je navikao da živi kao robot koji mora da bude dominantan u svakoj situaciji, ukrotiti takve crte ličnosti i usmeriti ih na pravi put. To ne može svako. Zato je baš Anastazija kao drugi deo puzle koji se može uklopiti u Kristijanov život i dati mu drugu dimenziju. Otići ću u blago spojlovanje, ali tu se krije cela suština.
Kristijan je želeo da njihova veza bude kao odnos potčinjene i dominantne osobe, ali ne samo u seksulnom smislu. To je podrazumevalo da on vodi Anin život do najsitnijih detalja poput posla, ishrane, treninga, lekara..., ali ona taj stepen kontrole nije želela da prihvati i zbog toga je zbunila samu sebe i sopstvene fantazije. Prihvatiti takvog čoveka ili ne. Ana je želela i uspela u tome da Kristijanu otvori vidike, ukaže na greške i iskrivljenu perspektivu. Ono što se dešava u četiri zida je njihova stvar, obostrana želja, strast, razumevanje, fantazije, kako god to nazvali, ali to ne sme da utiče na svakodnevicu jer tada prelazi u nastranost.
Primer, psihijatri kažu "Sadizam i seksualni sadizam su dva potpuno različita pojma. Sadisti su ljudi nastranog uma, a seksualni sadisti su ljudi koji u takvom seksu pronalaze lek da ne postanu sadisti, da ne odu u tu drugu krajnost. Naravno, uslov je druga strana, odnosno stvar slobode, volje i fantazija druge strane da bi čin ostao u okvirima razumevanja i nenasilništva". I to nije samo sa sadizmom, već i sa mnogim drugim pojavama jer je seks, kao čin ljubavi, prevashodno stvar strasti, hemije, ljubavi - ostatak dopišite sami - koji sami po sebi nisu niti zli niti nastrani. Svaki živ čovek je svedok tome.
Sve u svemu, ovo delo čini toliko toga, ima tu i pomalo trilera i porodične drame - to su tih pedeset nijansi koje krase ovaj serijal.

IZ DRUGOG UGLA

Prvi i drugi deo pod naslovima "Grej" i "Mračnije" predstavljaju istu ovu priču ispričanu iz Kristijanovog ugla gde se može lakše i direktno ući u dubinu njegove psihologije, no veći je izazov to uraditi iz svog ugla kog vodi Anastazija Stil.

GREJ i MRAČNIJE

FILMOVI

O ovim filmovima je bilo reči ranije na blogu, ali samo u vidu informacija oko premijera, zanimljivosti, akcija i tada aktuelnih dešavanja.
Sada, nakon pročitanih knjiga, odgledao sam sve filmove i mogu vam samo reći - prvo čitajte knjige, pa gledajte filmove za bolji doživljaj pročitanog i učvršćivanje sećanja na serijal. Reći ću vam iskreno, mada mislim da je mišljenje većine da su filmovi urađeni s idejom da pre svega budu senzacija pa sve ostalo, a s druge strane tehnički je nemoguće zaći u um, opise i unutrašnje misli junaka. Istina, knjige i filmovi prate ista dešavanja, malo je tu razlika, ali veći deo knjiga upravo čine razmišljanja, unutrašnje borbe, neizrečeni strahovi i slutnje..., a to se teško u tako velikoj meri dočarava na filmu. Zbog toga, prvo pročitajte, pa onda gledajte jer tako će filmovi ostaviti mnogo jači utisak.