11:12 ♠ Tamara Kučan ♠ Recenzija

Zdravo dragi ljudi! Beogradski sajam knjiga je nedavno završen pa se puni utisaka vraćamo novim knjiškim preporukama. Pred vama je recenzija najnovijeg, dvanaestog romana domaće autorke Tamare Kučan koji je za mene bio apsolutno najvažniji ulov sajma.
Za početak ću vam samo reći da je roman opravdao i prevazišao moja očekivanja i javno ću se zahvaliti Tamari na poklonu i ostalim poklončićima koji će mi zaista koristiti u narednom periodu. Pa, da se bacimo na recenziju - za početak par opštih podataka o romanu:

Naslovnica: Miomir Milić

• Autorka: Tamara Kučan
  • Naslov: 11:12 ♠ Pikova dama
  • Žanr: krimi triler
  • Broj strana: 536
  • Povez: mek
  • Godina izdanja: 2019.
  • Izdavač: Urban Art
  • Kratak sadržaj (sinopsis): Strela Blaj, nekada napušteno dete ostavljeno pored kontejnera, a danas čuvena književnica, kreće u potragu za svojim roditeljima ne sluteći da će se uplesti u prljave i krvave poslove jednog od najozloglašenijeg kriminalnog klana u zemlji. Kada o tome reši da napiše knjigu i raskrinka zločine, počinje njena borba za opstanak.
    Marina Aksentijević, jedan od najboljih profajlera u Srbiji, radosno pakuje kofere za godišnji odmor posle teškog slučaja. Umesto na odmoru, završiće u kancelariji direktora koji joj saopštava: STRELA BLAJ JE NESTALA. Marina je na pravom tragu, ali ne sluti - istina je strašnija nego što je mislila.

PRIKAZ

1. Sinopsis
Za razliku od većine Tamarinih romana, ovaj roman ima poprilično jasan i konkretan sinopsis. Gotovo da je cela radnja romana rečena u nekoliko rečenica na osnovu kojih već možete da naslutite koje teme obitavaju u romanu - kriminal, klanovi, ubistva, otmice, nestanci, misterije, zavere, prevare, tajne... Jednom rečju KRV (što je i bila jedna od ideja za naslov romana).

Urednik: Aleksandar Đuričić Ash
(autor romana "Surf na crvenom talasu" i "Rekvijem za Adama")

2. Korica
Kao i u prethodnom slučaju, za razliku od ostalih Tamarinih knjiga čije korice oslikavaju celokupnu radnju romana, ova korica vam već naglašava ubistvo, plus citat na vrhu. I istina, roman je pun ubistava, neću vam reći ko je, ali u toku čitanja će vam se samo kazati ko je žena sa korice.
Što se tiče tehničkih karakteristika i tu postoji prijatna promena. Ostale knjige su obojene jakim bojama, dok na ovoj dominira bela klasika sa crvenim motivima. Na sve to i promena fonta je prijatno osveženje.

3. Naslov
11:12 je glavni naslov romana čija je simbolika vezana za numerologiju gde po verovanju 11:11 je srećan broj, broj spiritualnog buđenja kada nam univerzum šalje potrebnu energiju za ostvarenje životnih pobeda, pa je ta dvanaestica aluzija na minut posle, odnosno na život koji nastavlja svoj tok i posle pobede, šta i kako dalje. "trenutak posle trenutka"
Podnaslov Pikova dama je značajniji i metaforički koji glavnu junakinju upoređuje sa kartom iz istoimenog Puškinovog romana kao "kartu koja dobija" i sve vreme radnju romana upoređuje sa kartaškom igrom u kojoj se prepliću znanje, iskustvo i sreća i to baš tim redom, a junaci su podeljeni i igraju za jednu od dve suprotstavljene strane - pravdu i nepravdu. Ko je brojniji, a ko jači?
Očekujte mnogo novih zanimljivih likova u cirskusu i pazite kako u ovom slučaju tumačite pridev zanimljiv. Tu su Slavica, Denis, Kartaš, Višeslav, Beli, Adam, Ćelavi, Milica, Zoran, Sanja, Milutin, Jakovljević, aRsenije, Ivana, Grof, Ognjen, Filip, Marina, Strela i drugi.

4. Čitanje
Tamara je poznata po romanima koji imaju po nekoliko nastavaka, ali koji se svakako mogu zasebno i odvojeno čitati. Tako je i sa ovim romanom, ali moj savet vama, kao neko ko je pročitao sve Tamarine knjige, jeste da pročitate prethodna dva dela. Istina, teme i priče su različite, autorka se sa svakom knjigom trudi da ne stvara konfuziju ako niste pročitali prethodne romane, ali su sve knjige  povezane junacima i često i vremenskim okvirima iz prethodnih romana.
Takav je slučaj sa ovim romanom - Marina je glavna junakinja "Profajlera" i "Bivirgate" i njene priče su provučene i kroz ovaj roman, a Strela se kao glavna junakinja ovog romana prvo pojavila u "Bivirgati" samo kao jedna karika u nizu - to je zapravo uvod u priču "11:12".
Radnja romana počinje šezdeset godina unazad i traje do jeseni ove godine, a u međuvremenu se poklapa sa vremenskim okvirima iz "Profajlera" i "Bivirgate" tako da je idealan redosled za čitanje PROFAJLER - BIVIRGATA - 11:12 (a pre svega je najbolje pratiti red kako su knjige objavljivane - izuzev "Kocki" ("Kocka 1" i "Kocka 2") i "Kapije" koje se mogu potpuno odvojeno i preko reda čitati od ostalih).
Sve to zarad mnogo jačeg utiska jer spajanjem romana možete da vidite celu sliku Tamarinog stvaralaštva koje je zaista zapis vremena u kom živimo sa svim okolnostima koje su oko nas.

UTISAK

Prošle godine, kada je objavljena "Bivirgata", ostao sam blago razočaran jer mi je u romanu falilo više krimi strane koja je trebala da se izjednači sa psiho trilerom na koji je i stavljen akcenat (više o tome u recenziji OVDE), međutim, ova knjiga ne samo da je ovoga puta prevazišla moja očekivanja već je i zaokružila priču iz "Bivirgate".
Ako niste znali, kada je Tamara objavila "Profajlera", najavila je još dva nastavka kao trilogiju. Zatim je usledila "Bivirgata" kao spoj dve knjige (teme) u jednoj (toksični odnosi i sajber kriminal u svetu gejminga) i tada je Tamara rekla da je od prvobitne ideje za trilgiju odustala.
Sada je došao na red "11:12" i istina je da se ovaj roman dosta razlikuje od prethodna dva po pitanju tematike. Akcenti u "Profajleru" i "Bivirgati" su na psihofizičkom nasilju i sajber kriminalu dok je ovaj roman većinom u centar zbivanja postavlja organizovani kriminal (trgovina organima, oružjem i narkoticima), odnosno ko i kako u njega ulazi, kako i da li se iz njega izlazi i ko su njegovi akteri.
Ali isti glavni junaci, vremenski okviri i kratak rezime "Profajlera" i "Bivirgate" u sklopu još jednog napetog trilera u nizu definitvno potvrđuju da "11:12" jeste nastavak i treći deo Krimi trilogije.

Zanimljivost: Tamarini romani "Beograđanka", "Made In Beograd", "Zauvek" i "Oduvek" čine Beogradsku tetralogiju u kojoj se između romana "Zauvek" i "Oduvek" pojavljuje roman "Peščani Sat" (koji je jednim delom epilog romana "Zauvek") čiji je nastavak "Indigo" koji je jednim delom nastavak romana "Oduvek", a "Bivirgata", kao nastavak "Profajlera", je jednim delom i nastavak "Indiga" i prethodnik "11:12" tako da se baš tim redom (BEOGRAĐANKA - MADE IN BEOGRAD - ZAUVEK - PEŠČANI SAT - ODUVEK - INDIGO - PROFAJLER - BIVIRGATA - 11:12), zato što su povezani likovima i vremenskim okivrima, mogu posmatrati kao jedna velika saga o Beogradu. Priznaćete, bila bi to neverovatna serija u čak devet sezona!

Sam utisak o "11:12" je jasan. Tamara je ostala verna svom stilu sa mnoštvo detalja koji se postepeno sklapaju kao mozaik, sa usporavanjem radnje zarad eksplozivnog vrhunca, sa prelomnim obrtima i jezivim opisima koji su svojstveni temi od kojih ćete malaksati (ugljenisana tela, krvnički udarci, kasapljenje...). Iako dominira krimi strana, roman je savršen spoj života, ljubavi i kriminala, zapravo životno svedočanstvo šta bez čega ne može i šta pobeđuje. Strela se igrom slučaja ili ne (procenite sami) našla u tom rebusu. Naučite iz njenih grešaka! Zapravo, suštinska pitanja ovog romana jesu da li vredi kopati po prošlosti, da li se prošlost može ispraviti i po koju cenu.
Roman vode Marina i Strela čije se perspektive (poglavlja) smenjuju, a u okviru poglavlja postoje vremenske pauze odvojene strelicama - kao i u većini Tamarinih knjiga, a simbol za odvajanje je stvar dekora i zavisi od same teme romana.
Marinina poglavlja prate sadašnji trenutak radnje (od jula do septembra 2019. godine) u narativnoj formi i ona vas postavljaju u poziciju inspektora koji luta, dok se Strelina poglavlja iz sadašnjeg trenutka u formi pisma vraćaju šezdeset godina unazad pa sve do danas kada pred kraj knjige pismo prati sadašnji trenutak. Poglavlja jedne i druge se međusobno upućuju na dalje, a na kraju vas očekuje i Strelin potpis kao dokaz svega pročitanog.
Strela Blaj je književnica i ona je napisala Komoru 1 i Komoru 2 (prvobitna ideja za naslov i tematiku "Profajlera") i sve vreme u romanu obitava jedno pitanje - KOMORA 3. Zanimljiv Tamarin postupak, sličan kao u romanima "Peščani sat" i "Indigo" gde postoji roman u romanu, je taj da je Komora 3 zapravo spoj svih Strelinih poglavlja iz "11:12", odnosno pismo koje sve vreme čitamo kao njena lična i najiskrenija ispovest (za razliku od Komore 1 i Komore 2).
Strela je u fokusu radnje i žena koja je prošla sito i rešeto, međutim ni Marina se ne sme izostaviti, ali za mene najveća sreća je ta, reći ću vam, što je nakon mučnog "Profajlera" i "Bivirgate" Marina ponovo stavljena na test, ali ovoga puta je ostala netaknuta (haos na poslu je nešto drugo ☺), nije pala sa litice, nije i treći put lično ona osakaćena. Eto jedan mali poklon spojler od mene, a tebi Tamara hvala na tome! ♥ Meni za sada omiljeni i najbolji Tamarin roman, rame uz rame sa "Indigom", ali ih je mnogo teško upoređivati kao dva potpuno različita trilera - psiho triler naspram krimi trilera. Samo stvar ukusa može da prelomi, a ja biram "11:12"! PREPORUKA DO NEBA!

"Ona je dama, Pikova dama, ona je karta koja dobija." - 11:12, Tamara Kučan

OMILJENI CITAT

"Krv može da dodirne krv, ali kad duša ne dodirne dušu - želje, namere i ljudi se rastaju."

Još informacija, zanimljivosti i citata iz Tamarinih knjiga možete pronaći na instagram profilu @tk.fandomclub čiji sam osnivač i jedan od urednika.

PORUČITE NA
WWW.TAMARAKUCAN.COM

Pratite Tamaru Kučan na društvenim mrežama - Facebook: Tamara Kučan, Instagram: @tamarakucan, Twitter: @kucanka, YouTube: Tamara Kucan, a zapratite i njenu izdavačku kuću Urban Art, u čijem su izdanju svi njeni romani, kako bi bili obavešteni o svim novitetima i akcijama koje sprema - Facebook: Izdavačka kuća Urban Art, Instagram: @ik_urbanart.